Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[340] Artykuł:

Analiza wpływu zastosowanego pasa bezpieczeństwa dla foteli autobusowych wykonana dla trzech grup centylowych kobiet

(Analysis of influence of the safety belt for bus seats made for three percentile groups of women)
Czasopismo: Logistyka   Tom: 1, Zeszyt: 6, Strony: 4879-4887
ISSN:  1231-5478
Opublikowano: 2014
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek Jaśkiewicz orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*255.00  
Rafał Stanisław Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*255.00  
Józef Stokłosa25.00  
Dariusz Więckowski25.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 10




Streszczenie:

W artykule przedstawiono analizę wpływu zastosowanego pasa bezpieczeństwa na kobietę siedzącą w fotelu autobusowym. Badania przeprowadzono dla niskich prędkości zderzeń dla trzech grup centylowych: 5, 50 i 95 centylowej. Każdą z tych grup stanowiły kobiety w przedziale wiekowym od 20 do 35 lat. Badania przeprowadzono na urządzeniu typu równia pochyła symulującym zderzenie pojazdu z przeszkodą sztywną (ściana) przy prędkości około 12 km/h. Do badań wykorzystano trzy rodzaje pasów bezpieczeństwa: pas dwupunktowy, trzypunktowy oraz czteropunktowy. Wyniki analiz przedstawiono w poniższym artykule.




Abstract:

The article presents the analysis of impact of the applied safety belt onto a woman sitting in a bus seat. The tests were conducted for small-speed collisions for three centile groups: 5, 50 and 95-centile one. Each of the groups consisted of women aged between 20 to 35 years. The tests were conducted on an inclined plane-type device simulating the collision of a vehicle with a rigid obstacle (wall) with the speed of approx. 12 km/h. Three types of safety belts were used for the tests: two-point, three-point and four-point safety belts. The results of analyses were presented in the following article.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
T. Figlus, A. Wilk, A. Gawron: Wpływ uczestników ruchu drogowego na stan bezpieczeństwa ruchu na obszarze miasta. Proc. VI International Conference Transport Problems 2014
2. Jaśkiewicz M.: Technical Solutions for Motor Vehicles Within Passive Safety. Horizonty Dopravy. Veda - Vyskum - Prax. 5/2011
3. Jaśkiewicz M.: Badanie prędkości odczuwalnej kierowców w testach zderzeniowych, 6-th International Conference. Road and urban transport and sustainable development. CMDTUR 2012. University of Žilina, Žilina-Stráža, SLOVAKIA 19th - 20st April
4. Leon Prochowski, Karol Zielonka: Experimental research on the influence of seat anchorage on dynamic loads acting on passengers’ heads during a bus impact against an obstacle AUTOMOTIVE SAFETY PROBLEMS, volume 1, WPŚ, Kielce 2013
5. Prochowski L., Zielonka K.: Badania eksperymentalne wpływu mocowania foteli autobusu na obciążenia dynamiczne głowy pasażerów podczas wypadku drogowego, III Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Prawno-ekonomiczne i techniczne aspekty bezpieczeństwa w ruchu drogowym"
6. Rafał Jurecki, Marek Jaśkiewicz: Analysis of road accidents in Poland over the last ten years. Scientific Journals, Maritime University of Szczecin, 32(104) z2, Szczecin 2012
7. Więckowski D.: The fundamentalis of biomechanical modeling in transport facilities, The Archives Of Automotive Engineering. 2/2011
8. Tokarczyk K.: Wykonanie pomiarów za pomocą kamery szybkoobrotowej na stanowisku typu równia pochyła dla 5, 50 oraz 95 centylowej grupy kobiet (kierowców), Praca dyplomowa magisterska, Kielce, 2014.