Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[33174] Artykuł:

Charakterystyki wydzielania ciepła silnika z wieloetapowym wtryskiem paliwa

(Heat release analysis in engine with multistage injection)
Czasopismo: Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe   Zeszyt: 12, Strony: 33-42
ISSN:  1509-5878
Opublikowano: 2012
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*201.00  
Tomasz AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*201.00  
Dariusz Kurczyński orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*201.00  
Piotr Łagowski orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*201.00  
Janusz JakóbiecAkademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie; Wydział Energetyki i Paliw20.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

silniki o zapłonie samoczynnym  proces spalania  wtrysk paliwa 


Keywords:

engines CI  combustion process  fuel injection 



Streszczenie:

Celem artykułu jest analiza i ocena wpływu wieloetapowego wtrysku paliwa na charakterystyki wydzielania ciepła podczas procesu spalania w silniku 1.3 Multijet zasilanym olejem napędowym. Analizie poddano rzeczywiste wykresy indykatorowe sporządzone przy pracy silnika wg zewnętrznej charakterystyki prędkościowej w zakresie prędkości obrotowej wału korbowego silnika od 1000 do 4600 obr/min. Charakterystyki wydzielania ciepła sporządzono przy pomocy programu INDY-2 opracowanego w Zakładzie Silników Cieplnych Katedry Mechaniki. Program ten umożliwia wyznaczanie charakterystyk wydzielania ciepła przy założeniu, że proces spalania zakończył się do otwarcia zaworu wylotowego oraz, że całkowita wartość względnej ilości wydzielonego ciepła podczas całkowitego i zupełnego procesu spalenia jest równa x=xi+xstr=1. Obliczenia realizowano od otwarcia zaworu wylotowego w kierunku początku procesu spalania. Obliczenia wykonane wg powyższego programu uwzględniają zmianę ilości produktów spalania w czasie jego trwania, ciepła właściwego zależnego od składu i temperatury czynnika roboczego oraz straty ciepła powodowane wymianą ciepła pomiędzy czynnikiem roboczym a ściankami przestrzeni, w której zachodzi proces spalania jak też inne jego straty powodowane, np. dysocjacją, niezupełnością i niecałkowitością spalania itp.




Abstract:

The paper aims at analysing and assessing the impact of multistage fuel injection on heat release analysis of the combustion process in the 1.3 Multijet engine fuelled with diesel oil. The analysis was performed on real indicator diagrams taken for the engine working at the external speed characteristics at the crankshaft rotational speed ranging from 1000 to 4600 rpm. Heat release analysis was carried out with the INDY-2 software designed at the Division of Heat Engines of the Mechanics Department. The software performs heat release analysis for the following conditions: the combustion process has been completed by the time the exhaust valve opens, and also the total value of the relative amount of the heat released during the full and complete combustion process is equal to x=xi+xstr=1. Computations are performed until the opening of the exhaust valve, in the direction towards the start of combustion. The computations made by the INDY2 software take into account changes in the amount of combustion products during the process, changes in specific heats which are dependent on the composition and temperature of the working medium, and also heat losses caused by heat transfer from the working medium to the walls of the processencompassing area, and others caused by, e.g., dissociation, incomplete combustion, etc.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Ambrozik A., Cykle pracy czterosuwowych silników spalinowych. Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2010.
[2] Ambrozik A., Ambrozik T., Łagowski P., Wpływ obciążenia silnika AD3.152 UR na charakterystyki wydzielania ciepła podczas procesu spalania. Susiec, 2008.
[3] Ambrozik A., Kurczyński D., Łagowski P., The heat emission factor during the process of combustion in an AD3.152 engine supplied with various fuels. First International Congress on Combustion Engines, PTNSS KONGRES, The Development of Combustion Engines, Bielsko-Biała/Szczyrk, 2005.
[4] Ambrozik A., Kurczyński D., Łagowski P., Heat release characteristics in AD3.152 engine fuelled with hydrocarbon and biogenous fuels. First International Congress on Combustion Engines, PTNSS KONGRES, The Development of Combustion Engines, Bielsko-Biała/Szczyrk, 2005.
[5] Balawender K., Kuszewski H., Lejda K., Ustrzycki A., The effect of multi-phase injection on selected parameters of the common rail fuel system. Combustion Engines, 2008, No. 4.
[6] Imarisio R., Giardina-Papa P., Siracusa M., The new 1.3 L 90 PS diesel engine. Silniki Spalinowe, 2005, nr 3 (122).
[7] Pietras, D., Świątek, P., Dobór kalibracji sterowania silnika 1,3 Multijet w aspekcie jego osiągów i składu spalin. Silniki Spalinowe, 2008, nr 2 (133).
[8] Rokosch U., Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów OBD. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007.