Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[33154] Artykuł:

Badania i ocena parametrów strugi paliwa w silniku z wieloetapowym wtryskiem paliwa

(Investigations and evaluation of the fuel jet parameters in engine with multistage injection)
Czasopismo: Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe   Tom: 12, Zeszyt: 12, Strony: 43-50
ISSN:  1509-5878
Opublikowano: 2011
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  
Tomasz AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  
Dariusz Kurczyński orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  
Piotr Łagowski orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

wtrysk paliwa  proces spalania  silniki spalinowe 


Keywords:

fuel injection  combustion process  combustion engines 



Streszczenie:

W artykule zaprezentowano wyniki badań i analizę procesu wtrysku paliwa w silniku z wieloetapowym wtryskiem paliwa. Przedstawiono podstawowe parametry strugi rozpylonego paliwa, tj. zasięg i prędkość przedniego czoła strugi, kąt rozwarcia stożka wypływającej z rozpylacza strugi paliwa, średnią objętościowo-powierzchniową średnicę kropli oraz wielkość dawki paliwa wtryskiwanego podczas cyklu pracy silnika. Badania przeprowadzono na hamownianym stanowisku silnikowym wyposażonym w system do pomiaru wielkości szybkozmiennych.




Abstract:

The paper presents the results of investigations and the analysis of the fuel injection process in the engine with multistage fuel injection. The basic parameters of the fuel spray are given, namely the range and velocity of the forward front of the fuel jet, the spreading angle of the fuel jet discharged from the nozzle, droplet Sauter mean diameter and the size of the fuel charge injected in the engine working cycle. The investigations were conducted at the engine test stand equipped with the system for measurements of fast-varying quantities.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Ambrozik A., Wybrane zagadnienia procesów cieplnych w tłokowych silnikach spalinowych. Politechnika Świętokrzyska, Kielce, 2003.
[2] Ambrozik A., Ambrozik T., Kurczyński D., Łagowski P., Sprawozdanie z grantu Modelowanie wydzielania ciepła i emisji NO ze spalinami w silniku o zapłonie samoczynnym zasilanym olejem napędowym i paliwami pochodzenia roślinnego. Nr grantu: 4 T12D 053 28.
[3] Kuszewski H., Ustrzycki A., Wpływ parametrów pracy zasobnikowego układu wtryskowego na rzeczywisty początek wtrysku paliwa. Silniki Spalinowe PTNSS 2007-SC2, Bielsko-Biała, 2007.
[4] Łyszevskij A. S., Processy raspylivanija topliva dizjelnymi forsunkami. Moskva, Maszgiz, 1963.
[5] Orzechowski Z., Prywer J., Rozpylanie cieczy. WNT, Warszawa, 1991.
[6] Razlejcev N. F., Modelirovanie i optimizacija processa sgoranija v dizeljah. Izdatelskoje objedinenije "Visza Szkoła", Harkov, 1980.