Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[33124] Artykuł:

Ocena parametrów pracy wieloetapowo zasilanego silnika 1.3. Multijet

(Load characteristics of 1.3 MultiJet engine fuelled by multi-stage injection)
Czasopismo: Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów / Politechnika Warszawska   Zeszyt: 1/82, Strony: 187-197
ISSN:  1642-347X
Opublikowano: 2011
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  
Tomasz AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  
Dariusz Kurczyński orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  
Piotr Łagowski orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

wtrysk paliwa  silnik MultiJet 1.3  silnik spalinowy tłokowy 


Keywords:

fuel injection  MultiJet 1.3 engine  piston engine  internal engine 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono wyniki badań i ocenę wieloetapowego wtrysku paliwa w silniku MultiJet 1.3 pracującego według charakterystyk obciążeniowych. Przedstawiono podstawowe wskaźniki pracy badanego tłokowego silnika spalinowego, takie jak: moc efektywna, moment obrotowy, godzinowe i jednostkowe zużycia paliwa oraz stężenia podstawowych szkodliwych składników zawartych w spalinach. Badania prowadzono na stanowisku hamownianym, w skład którego wchodziły: badany silnik, elektrowirowy hamulec firmy Elektromex EMX, szafa kontrolno-pomiarowa umożliwiająca sterowanie stanowiskiem hamownianym oraz pomiary parametrów pracy silnika i hamulca, system pomiarowy wielkości szybkozmiennych, dawkomierz oraz przepływomierz powietrza i analizator spalin. Podczas badań silnik pracował według charakterystyk obciążeniowych przy prędkościach obrotowych wału korbowego: n = 1200, 1750, 2400, 3800 i 4200 obr/min. Prędkości te wybrano ze względu na realizację wieloetapowego wtrysku paliwa w badanym silniku oraz ze względu na możliwości rozwijania przez silnik maksymalnego momentu obrotowego M = 200 Nm, przy prędkości obrotowej wału korbowego n = 1750 obr/min i maksymalnej mocy N = 90 KM, osiąganej przy n = 4200 obr/min.




Abstract:

The paper presents results of investigations and the assessment of multi-stage fuel injection in MultiJet 1.3 engine operating under load conditions. Basic work parameters of the examined internal combustion engine, such as: effective power, torque, hour and unit fuel consumption and the concentration of the most important noxious components of exhaust gases were provided. Tests were conducted at the test bench stand that comprised: the engine under consideration, eddy-current brake by Elektromex EMX company, control and measurement unit to control the test bench and to take measurements of parameters of the engine and brake work, the measurement system for fast-changing quantities, fuel-flow and air-flow meters, and the exhaust gas analyser. During the tests, the engine operated under load conditions at the crankshaft rotational speed: n = 1200, 1750, 2400, 3800 and 4200 rpm. Such values of speed were selected because of the multi-stage fuel injection and the engine's being able to reach the maximum torque M = 200 Nm at the crankshaft rotational speed n = 1750 rpm and the maximum power output N = 90 HP, delivered at n = 4200 rpm.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Ambrozik, A., Kurczyński, D., Wpływ kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa na emisję tlenków azotu i zadymienie spalin silnika o zapłonie samoczynnym zasilanego różnymi paliwami. Silniki Spalinowe 2009-SC2, s. 91÷98.
[2] Bosch, Sterowanie silników o zapłonie samoczynnym. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2004.
[3] Merkisz, J., Rozwój silników spalinowych w aspekcie ich ekologii. Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów 2(78)/2010, s. 127÷136.
[4] Meier, D., Downsizing - specyfikacja i nowy trend przemysłu samochodowego na przykładzie silnika 1.4l 125kW/170kM Golf GT. Journal of KONES Powertrain and Transport, vol 13, no.4, Warsaw 2006, s. 107÷112.
[5] Zabłocki, M., Tłokowe silniki spalinowe jako atrakcyjny obiekt studiów i badań. Czasopismo Techniczne Mechanika z. 6-M/2004, KONMOT-AUTOPROGRES 2004 Silniki Spalinowe T. 1, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków-Zakopane 2004, s. 33÷50.
[6] Imarisio, R., Giardina-Papa, P., Siracusa, M., The new 1.3 L 90 PS diesel engine. Silniki Spalinowe Nr 3/2005 (122), s. 22÷31.
[7] Pietras, D., Świątek, P., Dobór kalibracji sterowania silnika 1,3 Multijet w aspekcie jego osiągów i składu spalin. Silniki Spalinowe, Nr 2/2008 (133) s. 36÷43.
[8] PN-EN 590:2009 Paliwa do pojazdów samochodowych, Oleje napędowe, Wymagania i metody badań.
[9] Świadectwo Jakości Nr 1113/ON/2010 oleju napędowego Ekodiesel Ultra D.