Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[3240] Artykuł:

Adaptacja silnika Perkins 1104-D-E44TA z układem zasilania common rail do zasilania gazem ziemnym CNG

(Conversion of Perkins 1104D-E44TA engine with common rail fuel system to natural gas (CNG) fuelling)
Czasopismo: Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów Politechniki Warszawskiej   Tom: 1, Zeszyt: 97, Strony: 61-69
ISSN:  1642-347X
Opublikowano: 2014
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  
Tomasz AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  
Piotr Łagowski orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  
Dariusz Kurczyński orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

silnik spalinowy  paliwo silnikowe  paliwo gazowe  układ zasilania  gaz ziemny 


Keywords:

combustion engine  engine fuel  gaseous fuel  fuel system  natural gas 



Streszczenie:

Tłokowe silniki spalinowe są przedmiotem licznych badań i wdrażania różnych innowacyjnych rozwiązań technicznych. Rozwój tych silników jest efektem rygorystycznych wymagań jakie są im stawiane w związku z działaniami na rzecz ochrony środowiska. Jednym z kierunków rozwoju tłokowych silników spalinowych uwzględniających obecne wymagania normatywne oraz konieczność poszukiwania i stosowania nowych źródeł energii jest ich adaptacja do zasilania paliwami alternatywnymi. Celem artykułu jest prezentacja silnikowego stanowiska hamownianego zbudowanego w Laboratorium Silników Cieplnych Politechniki Świętokrzyskiej, w skład, którego wchodzi silnik o zapłonie samoczynnym Perkins 1104D-E44TA wyposażony w układ zasilania Common Rail oraz hamulec elektrowirowy. Silnik ten został adaptowany do zasilania dwupaliwowego: gazem ziemnym i olejem napędowym. W artykule przedstawiono sposób adaptacji wyżej wymienionego silnika do zasilania go sprężonym gazem ziemnym CNG oraz zaprezentowano możliwości badań silnika na tym stanowisku.




Abstract:

Piston internal combustion engines are the subject of numerous studies and various innovative technical solutions are developed for them. The advancements in those engines result from stringent requirements that are imposed on them in relation to the environmental protection. Development trends in piston internal combustion engines are compliant with the standards currently in force and they account for seeking and applying new energy sources. One of the trends involves engine conversion to alternative fuels. The purpose of the paper is to present the engine test stand constructed at the Laboratory of Heat Engines of the Kielce University of Technology. The stand comprises compression-ignition engine Perkins 1104D-E44TA equipped with the Common Rail fuel system and the eddy-current brake. The engine was converted to dual-fuelling with natural gas and diesel oil. The paper presents the means of converting the engine to fuelling with compressed natural gas (CNG). Also, the possibilities offered by the stand with respect to engine research are demonstrated.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Cho H. M., He B.Q.: Combustion and emission characteristics of a lean burn natu-ral gas engine. International Journal of Automotive Technology, Volume 9, number 4 2008, s. 415÷422.
[2] Ambrozik A., Ambrozik T., Kurczyński D., Łagowski P., Trzensik E.: Cylinder Pressure Patterns in the SI Engine Fuelled by Methane and by Methane and Hydro-gen Blends. Solid State Phenomena Vol. 210 (2014), Trans Tech Publications, pp 40-49.
[3] Reif K., Dietsche K-H.: Kraftfahrtechnisches Taschenbusch. Vieweg+Teubner Verlag, Wiesbaden 2011.
[4] Wedler M.: Alternative Kraftstoffe und Antriebssysteme fuer PKW-Fahrzeuge. GRIN Verlag, Norderstedt 2008.
[5] Gruden D.: Umweltschutz in der Automobilindustrie. Vieweg+Teubner-GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden 2008.
[6] Merkisz J., Pielecha I.: Alternatywne paliwa i układy napędowe pojazdów. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2004.
[7] Baczewski K., Kałdoński T.: Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2004.
[8] Podniało A.: Paliwa oleje i smary w ekologicznej eksploatacji - Poradnik. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2002.
[9] Biernat K.: Spalanie olejów napędowych. Paliwa, Oleje i Smary w Eksploatacji, nr 9/1993, s. 26÷28.
[10] Samaras Z.: Emissions reduction via improvements in engines and fuels: the Tehran case. Journal of Urban Technology, Volume 6, Number 1/1999, s. 63÷87.
[11] Kurczyński D.: Wpływ paliw roślinnych i ich mieszanin z olejem napędowym na wskaźniki pracy silnika o zapłonie samoczynnym, Praca doktorska, Kielce 2007.
[12] Ambrozik A.: Analiza cykli pracy czterosuwowych silników spalinowych, Politechnika Świętokrzyska, Kielce 2010.
[13] Orliński P.: Ocena wybranych wskaźników pracy silnika rolniczego o zapłonie samoczynnym zasilanego olejami roślinnymi. Zeszyty Naukowe Instytutu Pojaz-dów 1(92)/2013, s. 85÷93.
[14] Orliński S.: Wpływ składu paliwa mikroemulsyjnego węglowodorowo-estrowo-etanolowego na efektywne wskaźniki pracy silnika PERKINS-1104C-44. Zeszyty naukowe Instytutu Pojazdów, Warszawa, 2(78)/2010, str. 73-86.
[15] Jo-Han Ng, Hoon Kiat Ng, Suyin Gan: Advances in biodiesel fuel for application in compression ignition engines. Clean Techn Environ Policy 12/2010 s. 459÷493.
[16] Subbaiahl G. V., Gopal K. R.: An experimental investigation on the performance and emission characteristics of a diesel engine fuelled with rice bran biodiesel and ethanol blends. International Journal of Green Energy, 8/2011, s. 197÷208.
[17] MCTAGGART-COWAN* G.P., REYNOLDS C.C.O., BUSHE W.K.: Natural gas fuelling for heavy-duty on-road use: current trends and future direktion. International Journal of Environmental Studies, Vol. 63, No. 4, August 2006, s. 421-440.
[18] Merkisz J., Pielecha I.: Alternatywne paliwa i układy napędowe pojazdów. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2004.
[19] Materiały firmy Perkins, www.perkins.com.
[20] Instrukcja montażu i programowania systemu OSCAR-N DIESEL.