Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[3230] Artykuł:

Podstawowe parametry strugi wtryskiwanego biopaliwa w silniku o zapłonie samoczynnym

Czasopismo: Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów Politechniki Warszawskiej   Tom: 1, Zeszyt: 97, Strony: 51-59
ISSN:  1642-347X
Opublikowano: 2014
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  
Tomasz AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  
Piotr Łagowski orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  
Dariusz Kurczyński orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*251.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

silnik spalinowy  biopaliwo  parametry strugi paliwa  struga paliwa 


Keywords:

combustion engine  biofuel  parameters of stream fuel  stream fuel 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono wyniki badań symulacyjnych procesu wtrysku biopaliwa i podstawowych parametrów rozpylonej strugi: zasięg i kąt rozwarcia stożka strugi oraz średnia objętościowo-powierzchniowa średnica kropli. Badania przeprowadzono z wykorzystaniem programu symulacyjnego. Obiektem badań był silnik o zapłonie samoczynnym zasilany: olejem napędowym ON, estrami metylowymi oleju sojowego B100 i ich mieszaninami B20 i B40.




Abstract:

The paper presents the results of simulation investigations into the biofuel injection process and the basic parameters of the atomised fuel spray, namely spray tip penetration and the spray cone angle, and also droplet Sauter mean diameter. The investigations were conducted using simulation software. The compression ignition engine was fuelled by diesel oil, soybean oil methyl esters B100, and their blends B20 and B40.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Szlachta Z.: Zasilanie silników wysokoprężnych paliwami rzepakowymi, WKŁ, Warszawa, 2002.
[2] Ambrozik A., Ambrozik T., Kurczyński D., Łagowski P.: Wydzielanie ciepła i emisja NOx ze spalinami w silniku o ZS zasilanym paliwami pochodzenia roślinnego
Słupskie XII Forum Motoryzacji - Innowacje W Motoryzacji Dla Ochrony Środowiska, 2009.
[3] Ambrozik A., Ambrozik T., Orliński S., Orliński P.: Wpływ zasilania silnika Perkins 1104c bioetanolem na przebieg procesu wtrysku i podstawowe parametry rozpylania, Czasopismo Logistyka 3/2011.
[4] Ganippa L.C., L. Labecki L.: Effects of injection parameters and EGR on combustion and emission characteristics of rapeseed oil and its blends in diesel engines, Fuel 98 (2012) 15–28, 2012.
[5] Kruczyński S., Orliński P., Biernat K.: Olej lniankowy jako biopaliwo dla silników o zapłonie samoczynnym, Zakład Wydawniczy „Przemysł Chemiczny”, styczeń 2012 r.
[6] Mohamed Saied Shehata: Emissions, performance and cylinder pressure of diesel engine fuelled by biodiesel fuel, Fuel 112 (2013) 513–522, 2013.
[7] Yinnan YUAN, Deqing MEI, Zhong WANG, Tian ZHANG: Combustion and emissions of the diesel engine using bio-diesel fuel, Front. Mech. Eng. China 2008, 3(2): 189–192 DOI 10.1007/s11465-008-0021-6.
[8] Yuan Gao, Jun Deng, Chunwang Li, Fengling Dang, Zhuo Liao, Zhijun Wu, Liguang Li: Experimental study of the spray characteristics of biodiesel based on inedible oil, Biotechnology Advances 27 (2009) 616–624, 2009.
[9] Kuleshov A., Mahkamov K.: Multi-zone diesel fuel spray combustion model for the simulation of a diesel engine running on biofuel, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part A: Journal of Power and Energy 2008 222: 309, 2008.
[10] Lyshevsky A.S.: Fuel atomization in marine diesels, Leningrad, 248 p., 1971. (In Russian).
[11] Razleytsev N.F.: Combustion simulation and optimization in diesels, Kharkov: Vischa shkola, 169 p., 1980. (In Russian).
[12] Ambrozik A.: Analiza cykli pracy czterosuwowych silników spalinowych, Politechnika Świętokrzyska, Kielce 2010.
[13] Ambrozik T.: Proces spalania w silniku z wieloetapowym wtryskiem paliwa, rozprawa doktorska, Politechnika Świętokrzyska, 2012.
[14] Kuleshov A.: Multi-Zone DI Diesel Spray Combustion Model for Thermodynamic Simulation of Engine with PCC and High EGR Level, SAE 2009-01-1956, 2009.