Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[3210] Artykuł:

Effect to the fuel system type on energy, economic and environmental indicators of the spark-ignition engine work

Czasopismo: Journal of KONES Powertrain and transport   Tom: 21, Zeszyt: 3, Strony: 7-14
ISSN:  1231-4005
Opublikowano: 2014
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*151.29  
Tomasz AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*151.29  
Dariusz Kurczyński orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*151.29  
Piotr Łagowski orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*252.14  
Rafał Jankowski15.00  
Wojciech Kowalczyk15.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 6


DOI LogoDOI     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Keywords:

vehicles  combustion engines  fuel supply system  emission of exhaust gases 



Abstract:

The paper presents selected results of tests on the Fiat Panda I car powered by 1.2 dm3 spark ignition engine. The engine had production installed fuel system with the single-point petrol injection. To improve its in-service performance, the engine was fitted with the multi-point injection fuel system. The assessment of the indicators of the work of the engine, fitted with single-point, or alternatively, multi-point injection fuel system, was conducted on the basis of the tests performed on the MAHA chassis dynamometer. First, tests were run for single-point injection fuel system. Next, the same tests were performed when the engine was fitted with the multi-point injection fuel system. In the tests, engine power, torque, fuel consumption and the concentrations of the exhaust gas components were measured. The latter included carbon monoxide CO, carbon dioxide C02, hydrocarbons HC, nitrogen oxides NOx, and oxygen 02. AVL Digas 4000 exhaust gas analyser was used to take measurements of the concentrations of the basic components of the exhaust gas and of the excess air ratio %u03BB. The investigations were conducted by performing the inertia test and by using the dynamometer to determine the basic indicators of the engine operation. In the investigations, the crankshaft rotational speed ranged from 1500 to 6500 rpm with 500 rpm step. The experimental results made it possible to evaluate how the manner and site of fuel delivery affect the engine -work indicators.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Ambrozik, A., Podstawy teorii tłokowych silników spalinowych, Publikacja bezpłatna, przeznaczona dla studentów kierunku studiów Edukacja techniczno-informatyczna, Politechnika Warszawska, Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych, Warszawa 2012.
[2] Ambrozik, A., Ambrozik, T., Łagowski, P., Skrobacki Z., Assessment os selected operational indycators of Scania engine and bus fuelled by etanol, Problems of Maintenance of Sustainable Technological Systems, Wydawnictwo Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne, s. 18-30, 2010.
[3] Jankowski, A., Chosen Problems of Combustion Processes of Advanced Combustion Engine, Journal of KONES Powertrain and Transport, Vol. 20, No. 3 2013, pp. 203-208, 2013.
[4] Jankowski, A., Heat transfer in combustion chamber of piston engines, Journal of KONES Vol. 17 No. 1, pp. 187-197, 2010.
[5] Jankowski, A., Reduction Emission Level of Harmful Components Exhaust Gases by Means of Control of Parameters Influencing on Spraying Process of Biofuel Componentsfor Aircraft Engines, Journal of KONES Powertrain and Transport, Vol. 18, No. 3 2011, pp. 129-134, 2011.
[6] Łagowski, P., Ocena wskaźników ekonomiczno-energetycznych i ekologicznych trubodoładowanego silnika o zapłonie wymuszonym 1.2 TSI, Logistyka 3, 2014.
[7] Brzeżański, M., Śliwiński, K., Downsizing - nowy kierunek rozwoju silników samocho­dowych, Silniki Spalinowe, Nr 2, (119), s. 3-11, 2004.
[8] Kneba, Z., Makowski, S., Zasilanie i sterowanie silników, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2004.
[9] Merkisz, J., Tendencje rozwojowe silników spalinowych, Silniki Spalinowe, Nr 1 (119), s. 28­39, 2004.
[10] Rokosch, U., Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów OBD, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2007.
[11] Wituszyński, K., Sterowanie silników o zapłonie iskrowym, układy Motronic, Informator Bosch, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2002.