Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[3190] Artykuł:

Wpływ dodatku metanolu i etanolu do benzyny na stężenia szkodliwych składników spalin w silniku o zapłonie iskrowym

(The effect of the addition of methanol and ethanol on the concentrations of harmful spark ignition engine combustion gas components)
Czasopismo: Logistyka   Zeszyt: 4, Strony: 17-24
ISSN:  1231-5478
Opublikowano: 2014
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Tomasz AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*505.00  
Piotr Łagowski orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*505.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 10


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

metanol  etanol  benzyna  stężenie spalin  silniki o zapłonie iskrowym 


Keywords:

methanol  ethanol  gasoline  exhaust gas concentration  spark ignition engines 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono wyniki badań stężeń szkodliwych składników spalin nowoczesnego silnika VW 1.2 TSI. Podczas badań silnik pracował według charakterystyk obciążeniowych przy następujących prędkościach obrotowych wału korbowego silnika: 1500 obr/min, 3000 obr/min i 4750 obr/min i zasilany był trzema paliwami: handlową benzyną bezołowiową Pb95 i jej mieszaniną z etanolem o zawartości etanolu 5% i metanolem o zawartości metanolu 5%. Dodatek alkoholu do benzyny powodował zwiększenie liczby oktanowej. Podczas badań eksperymentalnych mierzono współczynnik nadmiaru powietrza oraz następujące stężenia spalin: tlenków azotu NO X , węglowodorów HC, tlenków węgla CO, dwutlenku węgla CO 2 i tlenu O 2 . W artykule wykazano wpływ dodatku alkoholu do benzyny na stężenia szkodliwych składników zawartych w spalinach, stężenie tlenu oraz na współczynnik nadmiaru powietrza.




Abstract:

The paper presents the results of the testing of a modern VW 1.2 TSI engine. During testing, the engine was running according to the following load characteristics: 1500 rpm, 3000 rpm and 4750 rpm, and was supplied with three fuels, namely, commercial unleaded petrol, and its 5% ethanol mixture and 5% methanol mixture, respectively. The addition of alcohol to the petrol increased its octane number. During the experimental tests, the excess air number and the concentrations of nitrogen oxides, hydrocarbons, carbon monoxide, carbon dioxide and oxygen were measured. The paper has demonstrated an effect of the alcohol addition to petrol on the concentration of harmful combustion gas components, oxygen concentration and the excess air number.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Ambrozik A., Ambrozik T., Kurczyński D., Łagowski P.: Badania właściwości benzyny o zwiększonej zawartości alkoholi, czasopismo LOGISTYKA 3/2014.
2. Ambrozik A., Ambrozik T., Orliński S., Orliński P.: Wpływ mieszanin etanolu z olejem napędowym na emisję wybranych składników spalin, czasopismo LOGISTYKA 3, s. 45-51, 2011.
3. Ambrozik A.: Analiza cykli pracy czterosuwowych silników spalinowych, Politechnika Świętokrzyska, Kielce 2010.
4. Baczewski K., Kałdoński T.: Paliwa do silników o zapłonie iskrowym. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2005.
5. Chang-Ming Gong, Kuo Huang, Jing-Long Jia, Yan Su, Qing Gao, Xun-Jun Liu: Regulated emissions from a direct-injection spark-ignition methanol engine, Energy 36 (2011) 3379-3387, 2011.
6. Gravalos I., Moshou D., Gialamas Th., Xyradakis P., Kateris D., Tsiropoulos Z.: Emissions characteristics of spark ignition engine operating on lower-higher molecular mass alcohol blended gasoline fuels, Renewable Energy 50 (2013) 27-32.
7. Łagowski P.: Ocena wskaźników ekonomiczno – energetycznych i ekologicznych turbodoładowanego silnika o zapłonie wymuszonym 1.2 TSI, czasopismo LOGISTYKA 3/2014.
8. Merkisz J., Kozak M.: Wymagania jakościowe stawiane benzynie przez nowe generacje silników o zapłonie iskrowym. (cz.1, cz. 2). Paliwa, Oleje i Smary w eksploatacji, nr 104/2002, s. 5÷8
nr 105/2002, s. 23÷26.
9. Merkisz J., Pielecha I.: Alternatywne paliwa i układy napędowe pojazdów. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2004.
10. Mustafa Kemal Balki, Cenk Sayin, Mustafa Canakci: The effect of different alcohol fuels on the performance, emission and combustion characteristics of a gasoline engine, Fuel 115 (2014) 901– 906, 2014.
11. Wang MQ.: Fuel-cycle greenhouse gas emissions
impacts of alternative transportation fuels and advanced vehicle technologies. Ann Meeting Transport Res Board 1999
1664:9–17, 1999.
12. Liguang L, Liu Z, Wang H, Deng B, Xiao Z, Wang Z, Gong C, Su Y.: Combustion and emissions of ethanol fuel (E100) in a small SI engine. SAE technical paper 2003-01-3262
2003.
13. Zastempowski M., Kaszkowiak J., Borowski S., Bochat A., Świeca A.: Wpływ zastosowania paliwa z dodatkiem alkoholu na efektywność pracy silników spalinowych, czasopismo LOGISTYKA 6, s. 1005-1012, 2012.