Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[3130] Artykuł:

Badania właściwości benzyny o zwiększonej zawartości alkoholi

(Investigations into the properties of petrol with increased content of alcohols)
Czasopismo: Logistyka   Zeszyt: 3, Strony: 53-60
ISSN:  1231-5478
Opublikowano: 2014
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*252.50  
Tomasz AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*252.50  
Dariusz Kurczyński orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*252.50  
Piotr Łagowski orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*252.50  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 10


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

benzyna  właściwości fizykochemiczne  benzyna z dodatkiem alkoholu 


Keywords:

petrol  physical and chemical properties  petrol with alcohol additives 



Streszczenie:

Paliwom stosowanym do zasilania tłokowych silników spalinowych stawiane są różne i coraz bardziej rygorystyczne wymagania. Wynikają one z konieczności ograniczania szkodliwego oddziaływania paliw na naturalne środowisko człowieka oraz wymogów związanych z emisją szkodliwych składników spalin z silników spalinowych. Aby silnik mógł spełniać te wymagania musi być zasilany paliwami o odpowiednim składzie i właściwościach. Elementy układów zasilania oraz urządzenia stosowane w układzie wydechowym do neutralizacji spalin w obecnie eksploatowanych silnikach wymagają stosowania paliw o określonej jakości. W artykule przedstawiono wyniki badań wybranych właściwości fizykochemicznych benzyny handlowej oraz benzyny z dodatkami alkoholi. Do przygotowania badanych paliw wykorzystano benzynę, metanol i etanol. Alkohole i inne związki tlenowe stosowane jako dodatki do benzyn zwiększają ich liczbę oktanową. Obecne obowiązujące normy ograniczają zawartość związków tlenowych w benzynach handlowych. Do badań właściwości fizykochemicznych paliw zastosowano analizator paliw ERASPEC. W artykule dokonano oceny porównawczej wpływu zwiększonej zawartości alkoholi w benzynie na jej właściwości fizykochemiczne.




Abstract:

Different, increasingly more stringent requirements are imposed on fuels used to power piston internal combustion engines. Those result from the necessity to reduce the harmful effects of fuels on the natural environment and also from the restrictions on the emissions of noxious components of the exhaust gas from internal combustion engines. To comply with the requirements, engines must be powered by fuels that have appropriate composition and properties. The components of the fuelling system and devices in the exhaust system that neutralize exhaust gases in currently operated engines make it necessary to use fuels of special quality. The paper presents the results of investigations into the selected physical and chemical properties of commercial petrol and petrol with alcohol additives. To make test fuels, petrol, methanol and ethanol were used. Alcohols and other oxygen compounds used as petrol additives increase their octane number. The currently binding standards limit the content of oxygenates in commercial petrols. ERASPEC fuel analyzer was employed to examine physical and chemical properties of the fuels. The paper contains a comparative assessment of the impact of increased alcohol content on petrol physical and chemical properties.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Ambrozik A.: Analiza cykli pracy czterosuwowych silników spalinowych, Politechnika Świętokrzyska, Kielce 2010.
2. Ambrozik A., Ambrozik T., Kurczyński D., Łagowski P., Trzensik E.: Cylinder Pressure Patterns in the SI Engine Fuelled by Methane and by Methane and Hydrogen Blends. Solid State Phenomena Vol. 210 (2014), Trans Tech Publications, pp 40-49.
3. Ambrozik A., Ambrozik T., Orliński S., Orliński P.: Wpływ mieszanin etanolu z olejem napędowym na emisję wybranych składników spalin, czasopismo Logistyka 3, s. 45-51, 2011.
4. Baczewski K., Kałdoński T.: Paliwa do silników o zapłonie iskrowym. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2005.
5. Biernat K.: Samochodowe benzyny silnikowe. Paliwa, Oleje i Smary w Eksploatacji, nr 2/1992, s. 26, 28÷29.
6. Demirbas A.: Hydrogen and boron as recent alternative motor fuels. Energy Sources, Volume 27, Number 8/June 2005, s. 741÷748.
7. Geitmann S.: Alternative Kraftstoffe. Hydrogeit Verlag, Oberkrämer 2008.
8. Instrukcja użytkownika. ERASPEC w pełni automatyczny analizator paliw FTIR.
9. Majerczyk A., Taubert S.: Układy zasilania gazem propan-butan. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2004.
10. Merkisz J., Kozak M.: Wymagania jakościowe stawiane benzynie przez nowe generacje silników o zapłonie iskrowym. (cz.1, cz. 2). Paliwa, Oleje i Smary w eksploatacji, nr 104/2002, s. 5÷8
nr 105/2002, s. 23÷26.
11. Merkisz J., Pielecha I.: Alternatywne paliwa i układy napędowe pojazdów. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2004.
12. Norbeck J. M., Heffel J. W., Durbin T. D., Tabbara B., Bowden J. M., Montano M. C.: Hydrogen fuel for Surface Transportation. Society of Automotive Engineers, Inc., U.S.A. 1996.
13. Norma PN – EN 228:2013. Paliwa do pojazdów samochodowych. Benzyna bezołowiowa. Wymagania i metody badań.
14. Podniało A.: Paliwa oleje i smary w ekologicznej eksploatacji – Poradnik. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 2002.
15. Samaras Z.: Emissions reduction via improvements in engines and fuels: the Tehran case. Journal of Urban Technology, Volume 6, Number 1/1999, s. 63÷87.