Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[310] Artykuł:

Propozycje poprawy bezpieczeństwa ruchu na polskich autostradach i drogach ekspresowych

(Proposal for improving safety on Polish motorways and expressways)
Czasopismo: Logistyka   Zeszyt: 6, Strony: 4993-5002
ISSN:  1231-5478
Opublikowano: 2014
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Rafał Stanisław Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*405.71  
Marek Nowak30.00  
Marek Jaśkiewicz orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*304.29  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 10




Streszczenie:

Autostrady i drogi ekspresowe należą do najbardziej bezpiecznych dróg w Polsce, ale to na nich mogą się wydarzyć najtragiczniejsze karambole. Na autostradzie, gdzie jazda pojazdów odbywa się w tym samym kierunku, „wyłączona” jest możliwość czołowego zderzenia pojazdów. Pomimo znacznego uproszczenia ruchu, to jednak na kierowców wciąż czyha wiele problemów. Głównym zagrożeniem podczas jazdy na autostradzie jest brak jednoznacznych zasad uporządkowanego ruchu oraz utrata skupienia kierowców. Może ona skutkować powstawaniem sytuacji niebezpiecznych, w tym zmniejszeniem się odstępu pomiędzy pojazdami. Mogą one skutkować groźnymi w skutkach karambolami. W pracy dokonano przeglądu przepisów dotyczących bezpiecznego odstępu stosowanych w Polsce oraz w innych krajach europejskich, np. w Niemczech. W pracy zaproponowano wprowadzenie do polskiego ustawodawstwa przepisów mających na celu uporządkowanie ruchu drogowego na autostradach oraz drogach ekspresowych. Wzorem Niemiec i Francji autorzy postulują wprowadzenie minimalnego bezpiecznego odstępu w wysokości 2 s oraz proponują wprowadzenie odpowiedniego oznakowania. Autorzy widzą konieczność uporządkowania ruchu na polskich autostradach i zunifikowania zasad korzystania z autostrad zgodnie z przedmiotowymi przepisami i zasadami obowiązującymi w UE.




Abstract:

Motorways and expressways are among the most safest roads in Poland, but it is on them and on expressways may occurs tragic multi-vehicle crashes. On the highway, where a driving of is carried out in the same direction, that is excludes the possibility of a frontal collision of vehicles. Despite the considerable simplification of the movement, it still is waiting for the drivers much trouble. The main danger when driving on the highway is the lack of clear rules orderly movements and loss of focus drivers. It can result in the formation of dangerous road situations, including a decrease in the distance between the vehicles. They can lead to dangerous consequences of multi-vehicle crashes. The paper is a review of the rules on the safety distance used in Poland and other European countries eg. Germany, France. The paper proposes the introduction to Polish legislation provisions designed to organize traffic on motorways. Following the example in Germany or France, the authors postulate the introduction of a minimum safety distance of 2s and propose to introduce appropriate labeling. The authors see the need to organize traffic on Polish motorways and unify rules for the use of highways in accordance with these regulations and rules in force in the EU.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Jaśkiewicz M., Jurecki R., Zuska A., Przyczyny wypadków drogowych w Polsce i w Niemczech w latach 2000-2014, Autobusy, Ekologia i Bezpieczeństwo, 5/2014: 69-70
2. Jaśkiewicz M., Jurecki R., The analysis of Safety on Polish Roads between 2000-2010, Transport and Communication Scentific Journal, 1/2013: 8-14
3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/82/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie ułatwień w zakresie transgranicznej wymiany informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego, Dz.U. L 288/1 z 5.11.2011, s. 1
4. Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 31 lipca 2002 roku w sprawie znaków i sygnałów drogowych Dz. U. 2002 nr 170 poz. 1393
5. www.policja.pl, Raporty roczne: Wypadki drogowe w Polsce. Komenda Główna Policji, dostęp z dnia 10.07.2014 r.
6. www.gdkia.gov.pl dostęp z dnia 10.07.2014 r.
7. http://www.drogizaufania.pl/aktualnosc/366 dostęp z dnia 14.07.2014 r.
8. https://senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/21/plik/141011.pdf z dnia 10.07.2014 r.
9. http://ibikekrakow.com/2012/02/06/niemcy-mandaty-jak-w-polsce-ale-latwo-stracic-prawo-jazdy/ z dnia 15.07.2014 r.
10. http://polonika.fr/m/polak-we-francji/58,komunikacja/637-auto.html dostęp z dnia 15.07.2014r
11. http://przeglad-its.pl/2014/04/29/8786/ dostęp z dnia 18.07.2014 r.
12. http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-10-343_pl.htm dostęp z dnia 20.07.2014 r.
13. http://www.eurorap.org/partner-countries/poland/ dostęp z dnia 19.07.2014 r.
14. http://www.eurorap.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=89 dostęp z dnia 10.07.2014 r.
15. htps://www.bussgeldkatalog.org/abstand/ dostęp z dnia 20.07.2014 r.
16. http://edroga.pl/inzynieria-ruchu/projektowanie/8696-czy-z-czerwona-ksiazka-moze-byc-mniej-znakow-i-gdansk-redukuje-liczbe-znakow dostęp z dnia 05.09.2014 r.
17. http://www.rp.pl/artykul/1056196. html Polska w europejskiej czołówce UE, dostęp z dnia 30.10.2014 r.
18. http://ec.europa.eu/transport/road_safety/pdf/observatory/historical_evol.pdf dostęp z dnia 30.10.2014 r.