Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[30415] Artykuł:

Programy i strategie rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce po 1989 r.

(Programs and strategies of the development of the railway infrastructure in Poland after 1989)
Czasopismo: Technika Transportu Szynowego   Tom: 21, Zeszyt: 5-6, Strony: 16-21
ISSN:  1232-3829
Opublikowano: 2014
Liczba arkuszy wydawniczych:  0.85
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Paweł Rafał Kozubek orcid logoWZiMKKatedra Ekonomii i Finansów*504.00  
Zdzisław Wojdygowski50.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

infrastruktura kolejowa  Polska  strategia rozwoju  inwestycja  transport kolejowy 


Keywords:

rail infrastructure  Poland  development strategy  investment  railway transport 



Streszczenie:

Infrastruktura transportu jest jednym z wyznaczników rozwoju ekonomicznego i społecznego kraju. Największym problemem - mającym znaczny wpływ na rozwój polskiego transportu kolejowego pod koniec XX w. - był zły stan infrastruktury zarówno liniowej, jak i punktowej, które w wyniku niedofinansowania uległy fizycznej i moralnej degradacji. Należy podkreślić, że bardzo niepokojąca sytuacja, w której znalazł się transport kolejowy, kiedy skala skumulowania wieloletnich zaniedbań strukturalnych, błędów systemowych i niedoinwestowania tego sektora osiągnęła poziom zagrażający bezpieczeństwu przewozów, była główną przesłanką do podjęcia kluczowych decyzji, od których zależał przyszły rozwój tej gałęzi transportu. Wydaje się jednak, że w pierwszych latach transformacji ustrojowej i ekonomicznej transport kolejowy spotkał się z niezrozumieniem potrzeb inwestycyjnych i niedocenieniem jego roli w gospodarce kraju.




Abstract:

Transport infrastructure, including rail infrastructure, is one of the determinants of the economic development of the country. For this reason the development of transport infrastructure should be initiated, realized and coordinated by state according to long-term programs to increase economic efficiency of realized investments and maintenance programs. After 1989, i.e. after transformation of Polish economy there were prepared many programs and strategies of rail transportation development. However, due to lack of vision how to develop the country, no financial resources and shortcomings in the programming, they were only partially realized or not realized at all. In the article, presented are the most important programs and strategies of rail transportation development in Poland after 1989 together with their assessment.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Bojarski W., Niepewna przyszłość polskich kolei. Uwagi metodyczno-organizacyjne do Master Planu 2030, "Transport i Komunikacja" 2009, nr 1.
[2] Burnewicz J., Strategia rozwoju transportu Polski do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku), Europejski Kongres Finansowy, Sopot 2012.
[3] Formy i metody finansowania infrastruktury transportu w Polsce. Problemy optymalizacji systemu finansowania infrastruktury transportu, A. S. Grzelakowski (red.), Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia 2005.
[4] Infrastruktura - klucz do rozwoju: http://archiwum-ukie.pol-skawue.gov.pl/HLP/files. nsf/0/463CD79DED9C-7717C1256F4F00450861/$fi le/strategia. pdf (dostęp z dnia 08.04.2014 r.).
[5] Klimkiewicz H., Paprocki W., Nieustająca katastrofa kolejowa, "Rzeczpospolita" 2000, nr 58.
[6] Kotowska-Jelonek M., Dyr. T., Zagożdżon B., Kozubek P. R., Problemy oceny efektywności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych współfinansowanych przez Unię Europejską, "Przegląd Komunikacyjny" 2008, nr 1.
[7] Master Plan dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2030, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa 2008.
[8] Ocena rządowych dokumentów strategicznych przyjętych wiatach 1989-2006, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2007 (zał. 1).
[9] Ocena wpływu inwestycji infrastruktury transportowej realizowanych w ramach polityki spójności na wzrost konkurencyjności regionów (w ramach ewaluacji ex post NPR 2004-2006), T. Komornicki (red.), PAN, Warszawa 2010.
[10] Opinia o przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 5 września 1995 r. raporcie z wykonania programu działań dostosowujących polską gospodarkę oraz system prawny do wymagań Układu Europejskiego, Raport nr 80, Kancelaria Sejmu Biuro Studiów i Ekspertyz, Warszawa 1995.
[11] Pieriegud J., Analiza dokumentów strategicznych dotyczących rozwoju transportu kolejowego w Polsce - założenia a realia, "Przegląd Komunikacyjny" 2012, nr 7-8.
[12] Polityka transportowa państwa na lata 2001-2015 dla zrównoważonego rozwoju kraju, Pierwszy Serwis Międzynarodowy Transportu i Spedycji: http://www.psm.pl/ informacie/zalozenia (dostęp z dnia 08.04.2014 r.).
[13] Polityka transportowa państwa na lata 2006-2025, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa 2005.
[14] Prokopowicz A., Stan wyjątkowy dla polskiej kolei, "Rynek Kolejowy" 2005, nr 7-8.
[15] Raczyński J., Rządowy program budowy linii dużych prędkości w Polsce, "Technika Transportu Szynowego" 2009, nr 9.
[16] Raport jaka kolej dla Polski?: http://houseofsolutions.pl/ raport Jaka_kolej.pdf (dostęp 20.02.2014).
[17] Strategia dla transportu kolejowego do roku 2013, Ministerstwo Transportu, Warszawa 2007.
[18] Strategia Rozwoju Kraju 2007-2015, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2006.
[19] Strategia rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku), Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Warszawa 2013.
[20] Sulmicka M., Nowy model programowania polityki rozwoju w Polsce, "Prace i Materiały Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH" 2012, nr 1 (88).
[21] Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do 2013 roku z perspektywą 2015, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa 2011.
[22] Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do roku 2015, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Warszawa 2013.