Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[27314] Artykuł:

The research on drivers' behaviour on a car track in simulated accident situation

Czasopismo: Journal of KONES Powertrain and Transport   Tom: 16, Zeszyt: 1, Strony: 473-482
ISSN:  1231-4005
Opublikowano: 2009
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Tomasz Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*352.80  
Rafał Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*252.00  
Michał KarendałWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*151.20  
Wiesław Pieniążek25.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 6


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Keywords:

pre accident situations  driver behaviour  driver reaction times 



Abstract:

The following work presents research of driver behaviour in pre-accident situations conducted on Kielce Car Track within a research project N509016 31/1251. The aim of the following research work is the completion and extension of the knowledge concerning reaction times and an update to an existing data base. At the same time, driver behaviours in a particular pre-accident situation are analysed. The tests are conducted with a relatively big group of drivers, of different age and different driving experience. Reaction times are determined for three event scenarios, as it was previously mentioned, the type of scenario can significantly influence on obtained values of these times. The research conducted in a pre-arranged risk situation, where an obstacle in a form of a car mock-up suddenly forces its way into a road area with a simultaneous limitation of "room" for a manoeuvre by a lorry mock-up moving on the opposite lane and opposite direction. This work presents the pattern and scenario course of a pre-accident situation selected for tests. Measuring equipment and movable mock-ups used for research were characterised. There were presented selected, preliminary results of three trials characterised by different values of risk time (different level of accident risk). The following article presents the patterns of the first pre-accident situation under research, the research method and example research results obtained on Kielce Track.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Guzek, M., Jurecki, R., Lozia, Z., Stańczyk, T. L., Badania kierowców na torze i w środowisku wirtualnym, (Driver tests on road and driving simulator condition), Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej Nr 84, pp. 195-206, Kielce, 2006.
[2] Jurecki, R., Stańczyk, T. L., Model matematyczny sposobu reagowania kierowcy w sytuacjach przedwypadkowych, (A mathematical model of driver behaviour in pre-accident situations), Zeszyty Naukowe Politechniki Warszawskiej, pp. 5-23, Nr 4(67)/2007.
[3] Jurecki, R. S., Modelowanie zachowania kierowcy w sytuacjach przedwypadkowych, (Modelling of driver behaviour in pre-accident situations), Rozprawa doktorska, Politechnika Świętokrzyska, Wydział Mechatroniki i Budowy Maszyn, Kielce, 2005.
[4] Jurecki, R. S., Stańczyk, T. L., Lozia, Z., Badania manewru omijania pojawiającej się przeszkody w warunkach badań na torze oraz w symulatorze jazdy, (Tests of the manoeuvre to avoid appearing obstacle in track and simulator testing conditions), Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów Politechniki Warszawskiej, Nr 1(56)/2005, pp. 65-78, Warszawa, 2005.
[5] Jurecki, R., Stańczyk, T.L., Model kierowcy dla analizy sytuacji przedwypadkowych -identyfikacja parametrów modelu na podstawie badań eksperymentalnych, (A driver model for the analysis of pre-accident situations - the identification of model parameters on the basis of experimental tests), Archiwum Motoryzacji, pp. 61-70, Nr 2, 2006.
[6] Jurecki, R., Stańczyk, T. L., Driver model for the analysis of pre-accident situations. Vehicle System Dynamics, Vol. 47, pp. 589-612, Issue 5 May 2009.
[7] Kończykowski, W., Odtwarzanie i analiza wypadku drogowego. (The reconstruction and analysis of road accidents), Wydawnictwo Info-Ekspert Sp. z o.o. Warszawa, 1993.
[8] Lozia, Z, Guzek, M, Pieniążek, W., Real Time 7 DOF Vehicle Dynamics Model and its Experimental Verifications, SAE Technical Papers 2002-01-1184 (SAE 2002 World Congress Detroit, Michigan), 2002.
[9] Stańczyk, T. L., Jurecki, R. S., Budowa i weryfikacja modelu kierowcy dla analizy sytuacji przedwypadkowych. (The building and verification of a driver model for the analysis of preaccident situations), Czasopismo Techniczne. Mechanika, Z. 7-M/2004. T. 2, Wyd. Politechniki Krakowskiej, pp. 537-544, Kraków, 2004.
[10] Stańczyk, T. L., Jurecki, R., Fahrereaktionszeiten in Unfallrisikosituationen - neue Fahrbahn- und Fahrsimulator-versuche, Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik, pp. 235 - 246, 07-08/2008.
[11] Stańczyk T. L., Jurecki R., Precision in estimation time of driver reaction in car accident reconstruction, Wydawnictwo IES, EVU Annual Meeting, pp. 325-334, Kraków, 2007.
[12] Stańczyk T., Jurecki R., O przyczynach różnic w publikowanych wartościach czasów reakcji kierowców, (On some differences in published values of driver reaction times) Konferencja Instytutu Ekspertyz Sądowych, pp. 157-171, Szczyrk, 2006.
[13] Wypadki drogowe. Vademecum biegłego sądowego. (Expert handbook), Praca zbiorowa, Wydawnictwo IES, Kraków, 2002.