Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[25054] Artykuł:

Koncepcja wyboru parametrów wymuszenia przykładanego do kierownicy w zależności od podstawowych warunków wykonania manewru

(The idea of choice of steering wheel input parameters in relation to basic conditions of manoeuver execution)
Czasopismo: Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej. Nauki Techniczne   Zeszyt: 8, Strony: 287-298
ISSN:  1897-2683
Opublikowano: 2008
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Dariusz Więckowski50.00  
Tomasz Lech Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*50.00  

Grupa MNiSW:  Pozostałe publikacje (niepunktowane)
Punkty MNiSW: 0


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

poprawność wykonywania manewrów  tworzenie systemu asystenckiego  funkcja celu  symulacja manewru 


Keywords:

correct execution of manoeuvre  creating of steering assisted system  object function  simulation of manoeuvre 



Streszczenie:

Referat nawiązuje do idei stworzenia systemu wspomagającego ruch krzywoliniowy. Zaproponowano koncepcję wspomagania realizacji ruchu krzywoliniowego w oparciu o zasadę "postrzegania manewru jako całość". Przedstawiono wyniki badań symulacyjnych, które umożliwiły opracowanie zbioru parametrów wymuszenia przykładanego do kierownicy.




Abstract:

The work includes problems of creating of steering assisted system in field of realization of curvilinear traffic. The paper presents the conception of realization of curvilinear traffic based on principle "recognizing the manoeuver as complex element". Computer simulation results are presented. They have enabled to work out range of values of steering wheel input function.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Stańczyk T.L.: Systemy wspomagania pracy kierowcy. Zeszyty Instytutu Pojazdów, nr 3(29), Politechnika Warszawska SiMR, Warszawa 1998.
2. Busch S.: Entwicklung einer Bewertungsmethodik zur Prognose des Sicherheitsgewinns ausgewählter Fahrerassistenzsysteme. Fortschritt-Berichte VDI, Reine 12: Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik Nr. 588 Verlag, Düsseldorf 2005.
3. Henning K., Preuschoff E.: Einsatzszenarien für Fahrerassistenzsysteme im Güterverkehr and deren Bewertung. Fortschritt-Berichte VDI, Reine 12: Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik Nr 581 Dusseldorf 2003.
4. Jürgensohn T., Timpe K.P.: Kraftfahrzeugführung. Springer-Verlag Berlin, Heidelberg, New York 2001.
5. Müller M.: Ein Beitrag zur Entwicklung von Assistenzsystemen für eine vorausschauende Fahrzeugführung im Straßenverkehr. Doktor Dissertation. Verlag, Kaiserslautern 2005.
6. Wiltschko T.: Sichere information durch infrastrukturgestütze Fahreassistenzsysteme zur Steigerung der Verkehrssicherheit an Straßenknotenpunkten. Fortschritt-Berichte VDI, Reine 12: Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik. Nr 570 VDI Verlag, Düsseldorf 2004.
7. Gerdts M.: A moving horizon technique for the simulation of automobile test-drives. ZAMM 2003, Vol. 83, No. 3.
8. Gordon T.J.: On the synthesis of driver inputs for the simulation of closed-loop handling manoeuvres. Int. J. of Vehicle Design. 2006, Vol. 40, Nos. 1/2/3.
9. Pohl. J., Sethsson M., Degerman P., Larsson J.: A semi-automated parallel parking system for passenger cars. Proc. IMechE. Part D J. of Automobile Engineering. 2006, Vol. 220.
10. Więckowski D.: Optymalizacja wymuszenia działającego na kierownicę ze względu na kryterium poprawności wykonywania typowych manewrów w ruchu samochodu. Rozprawa doktorska, Politechnika Świętokrzyska, Kielce 2006.
11. Stańczyk T.L, Więckowski D.: Ocena poprawności, wykonania typowych manewrów w ruchu samochodu. Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej. Seria Mechanika, nr 84, Kielce 2006.
12. Więckowski D.: Model samochodu dla symulacyjnego badania wybranych (typowych) manewrów. Teka Komisji Motoryzacji PAN Oddz. w Krakowie, nr 29-30. Kraków 2005.
13. Stańczyk T.L., Więckowski D.: Symulacyjne badania manewru podwójnej zmiany pasa ruchu. Journal of Kones Vol. 13, No. 1, Warszawa 2006.
14. Stańczyk T.L., Więckowski D.: Symulacyjne badania manewru przejazd przez rondo. Prace Naukowe, Transport, zeszyt 63. Politechnika Warszawska. Warszawa 2007.
15. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, Dz.U. Nr 32, z dnia 26 lutego 2003 r.
16. Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych. Wytyczne Projektowania Dróg WPD-2. Załącznik Nr 2 do zarządzenia nr 5/95 Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z dnia 31 marca 1995 r.
17.Reński A.: Modelowanie działania kierowcy w układzie kierowca-pojazd-otoczenie. Prace Naukowe, Seria Mechanika, z. 184. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2000.