Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[24720] Rozdział: Badanie przebiegu zmian szerokości rys w procesie obciążania belek żelbetowych(The Examination of Changes in Cracks Widths in the Processes of Loading Reinforced Concrete Beams)w książce: Konstrukcje betonowe i metalowe ISBN: 9788364235726 Wydawca: Wydawnictwa Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy Opublikowano: Wrzesień 2015 Miejsce wydania: Bydgoszcz Liczba stron: 8 Liczba arkuszy wydawniczych: 0.50 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Rozdział w monografii w języku polskim Punkty MNiSW: 5 Słowa kluczowe: belka  żelbet  szerokość rys  skaner optyczny Aramis  Keywords: beam  reinforced concrete  crack width  optical scanner type Aramis  |
W pracy przedstawiono wyniki badania przyrostu szerokości rys w procesie obciążania do zniszczenia ośmiu belek żelbetowych. Szerokość rys mierzona była bezdotykowo i w sposób ciągły, z zastosowaniem skanera optycznego 3 D typu Aramis, podczas obciąże-nia monotonicznie rosnącego i z odciążeniami. Na wykresach zależności między szerokością rys a obciążeniem, zaobserwowano, dla rys niszczących, dwukrotne załamanie wykresu. Pierwszy odcinek wykresu jest prawie liniowy i załamanie występuje średnio na poziomie obciążenia odpowiadającego 0,9 siły niszczącej. Drugie załamanie występuje natomiast na poziomie obciążenia powodującego uplastycznienie stali zbrojeniowej, niezależnie od programu obciążania belek. Stwierdzona zależność umożliwi weryfikację kryteriów stopnia uszkodzenia konstrukcji przyjętych w metodzie emisji akustycznej badania konstrukcji żelbetowych, a także będzie podstawą poszukiwania charakterystyki probabilistycznej empirycznej funkcji losowej szerokości rys.
The paper presents the results of the increase in crack width in the loading process of eight reinforced concrete beams. Crack width was measured continuously and without contact, during increasing and decreasing of load, using 3D optical scanner type Aramis. Double refraction of curve showing crack width in function of load were noticed for destructive cracks. The first section of the graph is almost linear and refraction occurs at the level of the average load corresponding to 0.9 destructive force. The second refraction occurs while the load level causing the plasticization of reinforcing steel, independently of the loading program. Established relationship allows for verification of the structural damage degree criteria adopted in the acoustic emission method used for study of reinforced concrete structures, and will also be the basis for the search for empirical probabilistic characteristics of random function of the crack width.