Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[24324] Artykuł:

Ocena własności ekologicznych silnika o zapłonie samoczynnym zasilanego estrami metylowymi kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego i ich mieszaninami z olejem napędowym

Czasopismo: Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe   Tom: 9, Zeszyt: 12, Strony: 24-29
ISSN:  1509-5878
Opublikowano: 2008
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*502.00  
Dariusz Kurczyński orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*502.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

silnik z zapłonem samoczynnym  silnik spalinowy  emisja spalin silnikowych 



Streszczenie:

W artykule zaprezentowano badania, których celem było określenie wpływu zasilania silnika o zapłonie samoczynnym estrami metylowymi kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego i ich mieszaninami z olejem napędowym na wybrane ekologiczne wskaźniki pracy silnika. Badania przeprowadzone na silniku Perkins AD3.152 UR, wykonano na stanowisku hamownianym składającym się z silnika wysokoprężnego AD3.152 UR, hamulca wodnego i szafy kontrolno-pomiarowej służącej do sterowania silnikiem i hamulcem, pozwalajacej na odczyt parametrów pracy silnika i hamulca.




B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Ambrozik A., Kurczyński D., Ocena porównawcza charakterystyk obciążeniowych silnika o zapłonie samoczynnym zasilanego olejem napędowym, paliwem roślinnym i ich mieszaniną. MOTROL Motoryzacja i Energetyka Rolnictwa. T. 8A, Lublin 2006, s. 21-30.
[2] Ambrozik A., Ambrozik T., Kurczyński D., Łagowski R., Własności silnika o zapłonie samoczynnym zasilanego olejem napędowym, paliwem roślinnym i ich mieszaniną. V Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna "Problemy Recyklingu". SGGW, Warszawa 2007, s. 13-23.
[3] Bielaczyc R, Merkisz J., Pielecha J., Stan cieplny silnika spalinowego a emisja związków szkodliwych. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2001.
[4] Delucchi M. A., Transportation and global climate. Journal of Urban Technology. Vol. 6, Nr 1/1999, s. 25-46.
[5] Gronowicz J., Ochrona środowiska w transporcie lądowym. Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Poznań-Ra- dom 2004.
[6] Instrukcja obsługi analizatora N0x/02 EXSA-240-CL.
[7] Kurczyński. D., Wpływ paliw roślinnych i ich mieszanin z olejem napędowym na wskaźniki pracy silnika o zapłonie samoczynnym. Praca doktorska, Kielce 2007.
[8] Merkisz J., Wpływ motoryzacji na skażenie środowiska naturalnego. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 1994.
[9] Merkisz J., Ekologiczne problemy silników spalinowych. T. I. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 1998.
[10] 0ppenheim A. K., Combustion in piston engines. Springer Verlag 2004.
[11] PN-EN 14214 Paliwa do pojazdów samochodowych. Estry metylowe kwasów tłuszczowych (FAME) do silników o zapłonie samoczynnym (Diesla). Wymagania i metody badań.
[12] PN-EN 590:2005 Paliwa do pojazdów samochodowych. Oleje napędowe. Wymagania i metody badań.
[13] Samaras Z., Emissions reduction via improvements in engines and fuels: the Tehran case. Journal of Urban Technology, Vol. 6, Nr 1/1999, s. 63-87.
[14] Sprawozdanie z badań 5120402 wyrobu BIODIESELA D-FAME, Zleceniodawca: Rafineria Trzebinia SA.
[15] Świadectwo Jakości nr BM-101/209a/2005 oleju napędowego Ekodiesel Ultra D.