Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[21854] Artykuł:

Symulacyjne badania manewru przejazd przez rondo

(Computer simulation testing on roundabout travel maneouvre)
Czasopismo: Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, seria: Transport   Zeszyt: 63, Strony: 241-248
ISSN:  1230-9265
Opublikowano: 2007
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Tomasz Lech Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*50.00  
Dariusz Więckowski50.00  

Grupa MNiSW:  Pozostałe publikacje (niepunktowane)
Punkty MNiSW: 0


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

funkcja celu  ocena poprawności wykonania manewru  symulacja manewru  przejazd przez rondo  infraktrustruktura  logistyka  środki transportu 


Keywords:

objective function  correct execution of a maneouvre  simulation of maneouvre  roundabout travel maneouvre  infrastructure  logistics  means of transport 



Streszczenie:

Referat dotyczy modelowania dynamiki poprzecznej ruchu samochodu. Omówiono zagadnienia związane z analizą poprawności wykonywania manewru przejazd przez rondo. Sformułowano kryteria oceny poprawności wykonywania manewru i wykorzystano je do budowy funkcji celu. Funkcją tą posłużono się w procedurze optymalizacyjnej, dla wybrania najlepiej wykonywanych manewrów. Przedstawiono wyniki przykładowych symulacji komputerowych.




Abstract:

The work presents problems of a model of lateral dynamics of a vehicle and olso problems of analysis of correct execution of maneouvres for example on roundabout travel maneouvre. The using of objective function which enables to evaluate correct execution of maneouvres is showed too. Results of the computer simulation are presented.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Busch S., Entwicklung einer Bewertungsmethodik zur Prognose des Sicherheitsgewinns ausgewählter Fahrerassistenzsysteme. Fortschritt-Berichte VDI, Reine 12: Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik Nr. 558 Verlag, Düsseldorf 2005.
[2] Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych. Wytyczne Projektowania Skrzyżowań Drogowych Część II Ronda Zarządzenie nr 10 Generalnego Dyrektora Dróg.
[3] Henning K., Preuschoff E. Einsatzszenarien für Fahrerassistenzsysteme im Güterverkehr und deren Bewertung. Fortschritt-Berichte VDI, Reine 12: Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik Nr. 581 Dusseldorf 2003.
[4] Jürgensohn T., Timpe K. P. Kraftfahrzeugführung. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, New York 2001.
[5] Müller M., Ein Beitrag zur Entwicklung von Assistenzsystemen für eine vorausschauende Fahrzeugführung im Straßenverkehr. Doktor Dissertation. Verlag, Kaiserslautern 2005.
[6] Osiński Z., Wróbel J. Teoria konstrukcji maszyn. PWN, Warszawa 1982.
[7] Stańczyk T.L., Systemy wspomagania pracy kierowcy. Zeszyty Instytutu Pojazdów, nr 3(29), Politechnika Warszawska SiMR, Warszawa 1998.
[8] Stańczyk T.L, Więckowski D. Ocena poprawności wykonania typowych manewrów w ruchu samochodu. Zeszyty naukowe Politechniki Swiętokrzyskiej. Seria Mechanika nr 84 Kielce, 7 i 8 lutego 2006.
[9] Stańczyk T. L., Więckowski D., Symulacyjne badania manewru podwójnej zmiany pasa ruchu. Journal of Kones Vol. 13 Nr 1, Warszawa 2006.
[10] Więckowski D. Model samochodu dla symulacyjnego badania wybranych (typowych) manewrów. Teka Komisji Motoryzacji PAN Oddz. w Krakowie, nr 29-30. 2005.
[11] Więckowski D., Optymalizacja wymuszenia działającego na kierownice ze względu na kryterium poprawności wykonywania typowych manewrów w ruchu samochodu. Rozprawa Doktorska. Politechnika Świętokrzyska, Kielce 2006.
[12] Wiltschko T., Sichere information durch infrastrukturgestütze Fahreassistenzsysteme zur Steigerung der Verkehrssicherheit an Straßenknotenpunkten. Fortschritt-Berichte VDI, Reine 12: Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik Nr. 570 VDI Verlag, Düsseldorf 2004.