Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[21644] Artykuł:

Model matematyczny sposobu reagowania kierowcy w sytuacjach przedwypadkowych

(MATHEMATICAL MODEL OF DRIVER'S REACTION IN PRE-ACCIDENT SITUATIONS)
Czasopismo: Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów   Zeszyt: 4(67), Strony: 5-23
ISSN:  1642-347X
Opublikowano: 2007
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Rafał Stanisław Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*602.40  
Tomasz Lech Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*401.60  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Pełny tekstPełny tekst    


Streszczenie:

W pracy przedstawiono koncepcję modelu kierowcy dla analizy sytuacji przedwypadkowych. Opisano badania eksperymentalne przeprowadzone na torze samochodowym, w których badano sposób reagowania kierowcy na wnikającą prostopadle w obszar jezdni przeszkodę. Wyniki tych badań wykorzystano do identyfikacji parametrów opracowanego modelu kierowcy. Przedstawiono porównanie przebiegów realizowanych kątów skrętu oraz opóźnień samochodu zarejestrowanych podczas badań eksperymentalnych, z wynikami symulacji cyfrowych przeprowadzonych z wykorzystaniem opracowanego modelu kierowcy.




Abstract:

The paper shows a concept of driver model for pre-accident situation analysis. Experimental research of driver's reaction for an obstacle appearing perpendicularly to the road area were performed on a track and described in this work. Results of those experiments were used for parameters identification of the driver model being developed. Recorded results of various turning angles and car deceleration values were compared for both track experiments and digital simulations based on the described driver model.