Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[19444] Artykuł:

Model kierowcy dla analizy sytuacji przedwypadkowych - identyfikacja parametrów modelu na podstawie badań eksperymentalnych

(Driver model for analyses precrashes situations - identification parameters model of driver basing on experimental research)
Czasopismo: Archiwum Motoryzacji   Zeszyt: 2, Strony: 123-132
ISSN:  1234-754X
Opublikowano: 2006
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Rafał Stanisław Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*603.60  
Tomasz Lech Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*402.40  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 6


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

kierowca  model kierowcy  wypadki drogowe 


Keywords:

driver model 



Streszczenie:

W artykule zawarto główne założenia i krótką charakterystykę modelu kierowcy wykorzystywanego w badaniach sytuacji przedwypadkowych. Przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych na torze samochodowym Kielce oraz w symulatorze AutoPW na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. Omówiono wyniki identyfikacji parametrów modelu matematycznego kierowcy. Wykazano, ze czas reakcji kierowców zależy od czasu ryzyka, podano także wykresy tych zależności. Porównano wyniki symulacji komputerowej zachowania kierowcy z wynikami zarejestrowanymi w badaniach eksperymentalnych.




Abstract:

This article presents a short description of the model of a driver and model of a vehicle used in the research into pre-crash situations. Results of the research obtained on the racecourse Tor Kielce in Miedziana Góra and on AutoPW simulator have been given. In this paper the identification of parameters of the mathematical model of driver has been discussed. It is shown, that time of reaction of drivers de.pends on the risk time and graphs of these dependences are presented. The comparison of the results of driver behavior computer simulations with results registered in experimental research is given.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] GUO K., KIM J.: Modeling of driver/vehicle directional control system. Vehicle System Dynamice 22(1993), s. 141-184.
[2] REŃSKI A.: Modelowanie działania kierowcy w układzie kierowca - pojazd otoczenie. Prace Naukowe Mechanika, Z. 184, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000, s. 63 -79.
[3] WILLUMEIT H. P., JÜRGENSOHN T.: Fahrermodele - ein kritischer Überblick. Automobilitechnische Zeitschrift. Teil 1: Nr 7/8/1997, s. 424-428
Teil II: Nr 9/1997, s. 552-560.
[4] SZOSLAND A.: Analiza modeli matematycznych kierowcy. Technika Motoryzacyjna 9/1980, s. 8-11.
[5] STAŃCZYK T. L., JURECKI R. S.: Modele kierowcy (Możliwość ich wykorzystania do analizy sytuacji przedwypadkowych). Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej, Mechanika nr 79, Kielce 2004, s. 105-138.
[6] JURECKI R. S.: Modele kierowcy. Budowa i weryfikacja eksperymentalna modelu kierowcy dla analizy sytuacji przedwypadkowych. Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej, Mechanika nr 79, Kielce 2004, s. 237 - 248.
[7] THAKUR K.: Simulation of driver Behavior as a Function of Driver Error and Driver Daydream. http://www.is.irl.cri.nz/pubdoc/1997/ILTSS.pdf
[8] WICHER J.: O pojęciu ryzyka w ruchu drogowym. Mechanics and Mechanical Engineering International Journal, Vol. 9, No. 1, 2005.
[9] JURECKI R.: Modelowanie zachowania kierowców w sytuacjach przedwypadkowych. Rozprawa doktorska, Politechnika Świętokrzyska w Kielcach, 2005.
[10] JURECKI R., LOZIA Z., STAŃCZYK T. L.: Badania manewru omijania pojawiającej się przeszkody w warunkach badań na torze oraz w symulatorze jazdy. Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów 1(56)/2005, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2005, s. 65-77.
[11] STAŃCZYK T. L., JURECKI R. S.: Identyfikacja parametrów modelu kierowcy dla sytuacji przedwypadkowych (w oparciu o wyniki badan na torze). Teka Komisji Motoryzacji PAN o/Kraków, Zeszyt Nr 29-30, 2005, s. 419-428.
[12] LOZIA Z.: Symulatory jazdy samochodem i ich zastosowania w badaniach sytuacji przedwypadkowych. Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej, Mechanika nr 71, Kielce 2000, s. 49 - 76.
[13] GUZEK M., JURECKI R., LOZIA Z., STAŃCZYK T. L.: Badania kierowców na torze i środowisku wirtualnym. Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej, Mechanika nr 84, Kielce 2006.