Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[19324] Artykuł:

Charakterystyki obciążeniowe silnika AD3.152 UR zasilanego mieszaninami paliw mineralnych i roślinnych

(Load characteristics in AD3.152 ur engine fuelled with mineral and biogenous blends)
Czasopismo: Journal of KONES Powertrain and Transport   Tom: 13, Zeszyt: 4, Strony: 184-194
ISSN:  1231-4005
Opublikowano: 2006
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*503.00  
Dariusz Kurczyński orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*503.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 6


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

silnik spalinowy  paliwo  charakterystyki silników  toksyczność spalin 


Keywords:

combustion engine  fuels  engines characteristics  toxicity of exhaust fumes 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono wyniki badań silnika o zapłonie samoczynnym AD3.152 UR zasilanego olejem napędowym ON, estrami metylowymi kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego FAME i ich mieszaninami o zawartości 20% i 30% estrów. Badania przeprowadzono na hamowni silnikowej przy pracy silnika wedlug charakterystyk obciążeniowych dla prędkości obrotowych wału korbowego: 1400, 1600 i 2000 obr/min. Podczas badań rejestrowano parametry pracy silnika, dokonano pomiarów emisji podstawowych składników spalin jak również zdejmowano wykresy indykatorowe. W oparciu o otrzymane wyniki wyznaczono sprawność indykowaną, mechaniczną i efektywną silnika. Analizę otrzymanych wyników przeprowadzono w aspekcie oceny możliwości zastosowania estrów oleju rzepakowego FAME i ich mieszanin z olejem napadowym do zasilania silników spalinowych o zapłonie samoczynnym. Na podstawie analizy otrzymanych wyników badań można stwierdzić, że przy zasilaniu silnika AD3.152 UR paliwami 120 i E30, czyli mieszaninami oleju napędowego i estrów metylowych oleju rzepakowego FAME zawierających odpowiednio 20% i 30% estrów, otrzymano korzystne wskaźniki pracy silnika.




Abstract:

The paper presents the results of investigations into self ignition AD3.152 UR engine fuelled by diesel oil, rape oil methyl esters RME and their blends with 20% and 30% ester content. The tests were conducted at the test house while the engine operated under load characteristics at the crankshaft rotational speeds: 1400, 1600 and 2000 RPM. In the investigations, the engine operational parameters were recorded, measurements of the basic components of exhaust fumes and also indicator diagrams were taken. The indicated mechanical and effective efficiency of the engine was determined on the basis of the results. The results analysis was meant to evaluate the possibility of fuelling combustion self-ignition engines by rape oil methyl esters RME and their blends with diesel oil. On the basis of analyses of received test results it is possible to state that at feed of the AD3.152 UR engine with fuels E20 and E30, that is to say with mixtures of the diesel oil and methyl esters of the rapeseed oil FAME containing respectively 20% and 30% esters, one received high indicators of the engine work.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Baczewski, K., Kałdoński, T., Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2004.
[2] Bocheński, C. I., Biodiesel paliwa rolnicze, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2003.
[3] Duda, A., Łukasik, Z., Skręt, I., Kossowicz, L., Estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego jako paliwo lub komponent olejów napędowych (cz.1, cz. 2), Paliwa, Oleje i Smary w Eksploatacji, nr 104/2002, s. 23-24
nr 105/2003, 15-19.
[4] Gorski, W., Ostaszewski, W., Wiślicki B., Krajowe oleje roślinne - surowcem dla paliwa silnikowych i olejów smarowych, Paliwa, Oleje i Smary w Eksploatacji, nr 90/2001, s. 5-11.
[5] Jackowska, I., Krasucki, W., Piekarski, W., Tys, J., Zając, G., Rzepak z pola do baku, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 2004.
[6] Labeckas, G., Slavinskas, S., The effect of diesel fuel blending with rapeseed oil and RME on engine performance and exhaust emissions, Journal of KONES Internal Combustion Engines vol. 12 1-2, s. 187-194, Warszawa 2005.
[7] Lotko, W., Zasilanie silników wysokoprężnych paliwami węglowodorowymi i roślinnymi, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 1997.
[8] PN-EN 590:2005 Paliwa do pojazdow samochodowych. Oleje napędowe. Wymagania i metody badań.
[9] PN-EN 14214 Paliwa do pojazdow samochodowych. Estry metylowe kwasow tłuszczowych (FAME) do silnikow o zapłonie samoczynnym (Diesla). Wymagania i metody badań.
[10] Sams, T., Use of Biofuels under Real World Engine Operation. Proceedings of 2nd European Motor Biofuels Forum. Graz 1996.
[11] Sprawozdanie z badań 5120402 wyrobu BIODIESELA D-FAME, Zleceniodawca: Rafineria Trzebinia S.A.
[12] Szlachta, Z., Zasilanie silników wysokoprężnych paliwami rzepakowymi, Wydawnictwo Komunikacji i Łącznosci, Warszawa 2002.
[13] Świadectwo Jakoci Nr BM-101/209a/2005 oleju napędowego Ekodiesel Ultra D.
[14] Tinaut, F. V., Melgar, A., Brice�

o, Y., Horrillo, A., Performance of vegetable derived fuels in diesel engine vehicles, First International Congress on Combustion Engines, PTNSS KONGRES - 2005, The Development of Combustion Engines, Bielsko-Biała/Szczyrk 2005.