Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[17784] Artykuł:

Sterowanie wielkością szczeliny w aktywnym bezstykowym mechanicznym uszczelnieniu czołowym

(Clearance height activ control in non-contacting mechanical face seal)
Czasopismo: Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej. Mechanika   Zeszyt: 83, Strony: 69-79
ISSN:  0239-4979
Opublikowano: 2005
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Dariusz Michalski orcid logoWMiBMWydziałowe Laboratorium Komputerowe**1003.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 3


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

mechaniczne uszczelnienia czołowe  badanie uszczelnień 


Keywords:

mechanical face seal  seal testng 



Streszczenie:

Prezentowany artykuł dotyczy aktywnych mechanicznych bezstykowych uszczelnień czołowych. Zawiera krótki zarys teoretyczny i przykładowe wyniki wstępnych badań eksperymentalnych dla próby regulacji wielkości szczeliny. Opisano oryginalne stanowisko badawcze umożliwiające zmianę siły dociskającej pierścienie uszczelnienia oraz bezpośredni pomiar wielkości szczeliny. Wyznaczono charakterystyki statyczne oraz skokowe badanego uszczelnienia. Otrzymane charakterystyki statyczne posiadają pętlę histerezy na skutek działania siły tarcia. Stwierdzono na podstawie zarejestrowanych charakterystyk skokowych, że im większa siła zamykająca, tym mniejszy współczynnik wzmocnienia układu i większa jego stała czasowa. Otrzymane wyniki dowodzą, że badany układ jest układem nie-liniowym.




Abstract:

The article deals with active mechanical seals used in rotating shafts of rotor machines. There is an overview of the theoretical research concerning the clearance height control in noncontacting face seals, followed by a discussion of selected experimental data. The design and the principle of operation of the test facility used for the experiments are also included. The original test ring is described. This ring is enabling the change of the loading force acting on the seal rings and directly measures the seal clearance. The static characteristics show the hysteresis loop with the friction force. The step responses of the seal clearance indicate that a larger input step size of the closing force gives a smaller gain coefficient and larger time constant. Results obtain from the experiments are prove, that the seal system is nonlinear.