Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[14574] Artykuł:

Propozycja eksperckiej metodyki wyznaczania stopnia napełniania cylindra silnika o ZS

(Proposal for expert methodology in the determination of the degree of filling of self-ignition engine cylinder)
Czasopismo: Czasopismo Techniczne   Tom: 101, Zeszyt: 6-M, Strony: 51-60
ISSN:  0011-4561
Opublikowano: 2004
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*502.00  
Dariusz Kurczyński orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*502.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

metoda wyznaczania stopnia napełniania cylindra 


Keywords:

methodology for the determination of the degree of a cylinder filing 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono ekspercką metodykę wyznaczania stopnia napełniania cylindra na podstawie zasady zachowania ilości substancji, równanie I zasady termodynamiki dla układów otwartych, zależności zmiany objętości cylindra w funkcji kąta obrotu wału korbowego oraz równania stanu. Wartości średniego ciśnienia w układzie dolotowym silnika wyznaczono z zastosowaniem metody iteracyjnej. W artykule podjęto próbę uwzględnienia wpływu wilgotności powietrza na wartość [eta][v] a zatem relacji między wartościami współczynnika nadmiaru powietrza [lambda] i wielkością dawki paliwa doprowadzonej na cykl pracy silnika.




Abstract:

The paper presents expert methodology for the determination of the degree of a cylinder filing. It is based on the following equations: the law of conservation of the substance amount, the first law of thermodynamics for open systems, dependence of cylinder volume changes as the function of the rotation angle of the crankshaft and also the equation of state. The values of mean pressure in the engine inlet system are determined with the use of iteration method. An attempt is made in the paper to account for the impact of air humidity on value [eta][v] thus also for the relation between the values of air surplus coefficient [lambda] and the size of fuel injection supplied per engine work cycle.