Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[14344] Artykuł:

Metodyka symulacji numerycznej wykresu indykatorowego silnika o ZS

(Methodology of numerical simulation for indicator diagrams in self-ignition engine)
Czasopismo: Czasopismo Techniczne   Tom: 101, Zeszyt: 6-M, Strony: 61-69
ISSN:  0011-4561
Opublikowano: 2004
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej AmbrozikWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*502.00  
Piotr Łagowski orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*502.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

symulacja numeryczna  tłokowy silnik spalinowy 


Keywords:

internal combustion engine  numerical simulation 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono metodykę sporządzania wykresów indykatorowych tłokowych silników spalinowych opartą na dowolnie zadanej charakterystyce prędkości względnej ilości ciepła wydzielającego się podczas procesu spalania, z uwzględnieniem zmieniającej się ilości moli czynnika roboczego i jego składu, a zatem i zmieniających się jego właściwości termodynamicznych. Wynikiem tak prowadzonych, symulacyjnych obliczeń numerycznych są wykresy indykatorowe ciśnienia w cylindrze i wykresy przebiegu zmiany temperatury w funkcji kąta obrotu wału korbowego. Otrzymane wyniki przeprowadzonych obliczeń numerycznych wykorzystano do wyznaczania podstawowych wskaźników energetycznych i ekonomicznych wybranego tłokowego silnika spalinowego o zapłonie samoczynnym.




Abstract:

The paper presents the methodology of drawing indicator diagrams for piston internal combustion engines on the basis of an arbitrarily pre-set characteristic of the relative velocity of the heat amount released in combustion. The change in the number of moles of the working medium and its composition and resultant changes in the medium thermodynamic properties are accounted for. Simulation numerical calculations yield indicator diagrams of pressure in the cylinder and graphs of temperature changes as the function the rotation angle of the crankshaft. The results of numerical calculations are used to determine the basic power and economic indicators for a selected piston internal combustion engine with self-ignition.